ترامپ: جنگ جهانی سوم پیش از انتخابات آمریکا اتفاق می‌افتد ادامه عملیات‌های گردان‌های قسام در ۲۲۴ امین روز جنگ شهادت یکی از فرماندهان گردان جنین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی ویدئو | اعتراف بی بی سی به ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری پهپادهای حزب الله حمله موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خانواده سربازان اسرائیلی دست به تظاهرات زدند چهره نزدیک به ابوبکر البغدادی دستگیر شد افتتاح اسکله آمریکا در غزه | حماس:مخالف حضور نظامیان خارجی هستیم ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم شهادت یکی از فرماندهان حماس در لبنان (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها
سرخط خبرها

دور جدید گفت‌وگوهای تهران - ریاض در بغداد برگزار می‌شود | رسانه‌های عربی چه می‌گویند؟

  • کد خبر: ۹۹۴۳۳
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
دور جدید گفت‌وگوهای تهران - ریاض در بغداد برگزار می‌شود | رسانه‌های عربی چه می‌گویند؟
روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی نوشت که بر اساس گفته مسئولان ایرانی و عراقی در روز‌های گذشته، بغداد برای میزبانی از دور جدید نشست‌های ایران و عربستان آماده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از چهار دور مذاکره در بغداد در سال ۲۰۲۱ میلادی، به نظر می‌رسد که گفتگو میان تهران و ریاض درباره عادی سازی روابط دوباره از سر گرفته می‌شود.

روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی نوشت که بر اساس گفته مسئولان ایرانی و عراقی در روز‌های گذشته، بغداد برای میزبانی از دور جدید نشست‌های ایران و عربستان آماده می‌شود.

یک منبع امنیتی عراقی آگاه از روند این نشست‌ها در گفتگو با این روزنامه تأکید کرد: در دور پنجم نشست‌های ایران و عربستان مسئولان امنیتی از دو کشور حضور خواهند داشت و نشست در منطقه سبز در بغداد برگزار خواهد شد.

این منبع گفت که این نشست نیز همانند نشست‌های قبلی موعد آن تا پیش از برگزاری اعلام نخواهد شد. وی بیان کرد: نشست‌ها کشور عراق نیست، بلکه مربوط به خود ایران و عربستان است.

این منبع امنیتی عراقی گزارش‌های منتشرشده مبنی بر اینکه بحران‌های سیاسی عراق و تنش‌های امنیتی در این کشور ازجمله تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی در ۷نوامبر گذشته، دلیل تعویق نشست‌های ایران و عربستان است را رد کرد.

وی گفت که عراق بیشتر از این‌ها منتظر پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان است و تمایل دارد که این مذاکرات به سطح وزیران برسد تا مسائل مرتبط به خود را که در ارتباط با ایران و عربستان است، مطرح کند، اما این امر هنوز زود است. زیرا ریاض و تهران هنوز به یکدیگر اعتماد ندارند.

براساس این گزارش، برخی نیرو‌های سیاسی عراقی سؤالاتی درباره دلایل پافشاری دولت عراق برای میزبانی از نشست‌های ایرانی سعودی و تلاش برای ایفای نقش مهم در ایجاد صلح میان دو کشور مطرح می‌کنند.

برخی نیز مدعی اند که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، اهداف شخصی از این کار دارد و می‌خواهد موفقیت‌هایی را محقق کند تا بعد از پایان دوره ریاستش در رأس دستگاه اطلاعات عراق باقی بماند. زیرا او در کنار منصب نخست وزیری، همچنان به طور رسمی رئیس دستگاه اطلاعات این کشور است.

ثبات در عراق منوط به پایان تنش ایران و عربستان

موضع رسمی عراق درباره این مسئله که برخی مسئولان عراقی ازجمله وزیرخارجه و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور، آن را مطرح کرده اند، مبنی بر این است که ثبات امنیتی عراق وابسته به پایان تنش‌های ایران و عربستان است. محمد شیاع السودانی، از وزیران پیشین عراقی، وجود اهداف و طمع شخصی از سوی مسئولان عراقی در بحث مذاکرات ایران و عربستان را بعید دانست.

وی گفت: درحقیقت دو طرف ایرانی و سعودی برای حل بیشتر اختلافات اساسی میان خود تلاش می‌کنند و هردو کشور تمایل دارند که به بحران موجود پایان دهند؛ بحرانی که به مشکلات سیاسی و امنیتی در منطقه منجر شده است و موفقیت عراق در اداره این گفتگو‌ها را نمی‌توان انکار کرد.

السودانی در ادامه گفت که با توجه به نتایج مذاکرات که تاحدودی مثبت بوده است، انتظار می‌رود با تداوم این گفتگو‌ها میزان موفقیت آن بالاتر برود. وی می‌گوید که دلیل پافشاری عراق برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان این است که آرام شدن اوضاع میان دو طرف بر آرام شدن اوضاع سیاسی عراق نیز تأثیر دارد.

تلاش بغداد برای ایجاد تفاهم

فؤاد حسین، وزیرخارجه عراق، به تازگی در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیرخارجه عربستان، دلایل تأخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را بررسی نظراتشان را در این باره مطرح کردند.

وزیرخارجه عراق در این گفتگو تأکید کرد: دولت عراق با همه توان و با به کارگیری همه روابطش تلاش می‌کند که فرصت مناسبی برای تفاهم میان تهران و ریاض ایجاد کند. پیش از آن نیز مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در تماسی تلفنی با آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، رایزنی کرد.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد نیز به تازگی در اظهاراتی تأکید کرده بود که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان به زودی در بغداد برگزار خواهد شد. مسجدی به موعد دقیق برگزاری این مذاکرات و جزئیات آن نپرداخت.

از سوی دیگر، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در نشست خبری اش در پاسخ به سؤالی در ارتباط با گفتگو‌های ایران و عربستان و آخرین اقدامات در این زمینه، گفت: درباره عربستان تحول جدیدی را شاهد نبوده ایم. ایران آمادگی اش را برای دور جدید مذاکرات اعلام کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده است مقامات سعودی برگزاری دور جدید مذاکرات بین تهران و ریاض را منوط به نتیجه مذاکرات وین کرده اند، تصریح کرد: من نمی‌توانم از سوی مقامات سعودی صحبت کنم، ولی هرکسی اشتباه محاسباتی کند، نتیجه این اشتباه خوب نخواهد بود. همان طور که پیش از این گفته ام، ما منتظر اراده ریاض برای ازسرگیری این گفتگو‌ها هستیم و آمادگی مان را در این زمینه اعلام کرده ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->